Sidor

fredag 26 april 2013

Tummen upp, tummen ner


Min familj använder 
ALLTID 
säkerhetsbälte.
Först talade vi om vad ALLTID betyder.
Barnen sa att det var:
- Precis varje gång.
- Hela tiden.
- Hela tiden om man gör en sak.

Vi ville att barnen skulle göra tummen upp, 
eller tummen ner på följande på påstående:
Min familj använder alltid bilbälte.
Här är barnen svar:
11 tummar upp.
10 tummar ner.
Tummen ner:
- För min pappa kommer hem direkt från jobbet och hämtar mej och det är så kort väg hem.
Flicka
- Jag glömmer. Min mamma och pappa har alltid säkerhetsbälte.
Pojke
- Ibland försöker min lillebror gör så han inte har bälte när mamma och pappa ser. Men som tur är där fram sitter 3 lampor så man inte ska behöva kolla där bak om alla har bälte. Så det är inte lätt för min bror.
Pojke
- Pappa har aldrig det, men ser han snuten är han jättesnabb att ta på sej det. Pappa och jag bryr oss inte om hur långt vi åker utan bälte.
Pojke
- Ibland glömmer jag om det är bråttom till skolan.
Flicka
- Om jag ska nån stans som är nära behöver jag inte ha säkerhetsbälte.
Flicka
- Ibland glömmer jag när det är kort bit och när vi har El-bilen använder vi inte säkerhetsbälte för den går ganska långsamt.
Pojke
- Jag glömmer när vi ska köra kort.
Pojke
Tummen upp:
- För jag glömmer det för vi har en varnare.
Flicka
- Vi har en varnare som piper jättehögt.
Flicka
- Vi har en som piper om man har glömt, och så är det farligt.
Flicka
- En gång när jag gick i förskolan ville jag inte ha säkerhetsbälte och så bromsa mamma så hårt att jag förstod att jag måste.
Flicka
Vi talade också om det spelade någon roll om det var en kort bit eller kör sakta.
- Det kan komma en bil och köra på.
Flicka
- Nån kan köra på en.
Flicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar