Sidor

fredag 12 april 2013

Tummen upp, tummen ner

Så här är det att varar ett syskon
Vi sa till barnen att de skulle tänka på hur det är att vara äldsta barnet, mellanbarn, yngsta barnet,  eller ensambarn.

Så här är det att vara det äldsta barnet:
- Jobbigt, min lillebror är jobbig.
Pojke

Så här är det att vara mellanbarn:
- Det är lite tjatigt och lite krångligt, för ibland är jag för liten att köra bil för det gör mina storasyskon och jag är för stor att köra trehjuling.
Flicka
- Det kan vara ganska jobbigt men ändå ganska skönt för att ibland vara ganska elaka och ibland ganska snälla, min lillasyster och storebror. Som tex när min storebror spelar dator får jag inte kolla på, men när vi är ensamma på morgonen då är han lite snäll mot
mej och hjälper mej att göra frukost, och min
 lillasyster ska klänga och klättra på mej.
Flicka
- Jag tycker att det är roligt att vara mellanbarn och lite krångligt för att min storasyster har en iPhone och jag har inte ens en mobil. Men min storasyster brukar ändå vara snäll. och min lillebror kan vara rätt så retlig och typ hoppa på mej och så, fast han är också snäll.
Flicka

Så här är det att vara yngst av barnen:
- Det är inte så jobbigt för jag tänker inte på att jag är minst. Det är mest två av mina bröder som bråkar, och det är mest på studsmattan dom bråkar.
Pojke
- Ibland kan det vara ganska jobbigt och ibland är det kul. Och när det är skönt, han har fler läxor så jag kan spela dator, och när det är tråkigt blir det ganska ofta bråk, och han får göra mer grejer.
Flicka
- Jag tycker det är jobbigt att vara lillasyster för jag måste lära mej massa saker som min bror kan. Dyka, dyka med tuber, segla och med gummibåten själv.
Flicka
- Jobbigt ibland men roligt också.
Flicka

Vi frågade också barnen om det alltid måste vara rättvist mellan syskonen.
Ja: 2 
Nej. 1
Ibland: 10

Vi frågade vem som bestämma när det ska vara rättvist.
- Mamma och pappa ska bestämma om det ska vara rättvist.
Barnen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar