Sidor

Om


Vi som har Opalens Blogg
Vi finns på Bergagårdsskolans fritidshem på Hönö i Öckerö kommun och vi heter Opalen. På Opalen går det för närvarande 45 elever som går i åk 2.
Vår blogg startade år 2009, så de elever som nu går på Opalen är den fjärde grupp elever som är med om att skapa vår blogg. Det är pedagogerna som arbetar på Opalen som uppdaterar bloggen, men vad som står där bestämmer vi gemensamt med eleverna.

Bloggens syfte
Vi ser vår blogg som en dokumentation av vårt arbete. Vi vill med vår blogg, på ett nytt och tillgängligt sätt, berätta för föräldrar och övriga vad vi gör på fritids. Vi vill visa att fritids har ett pedagogiskt syfte med sitt arbete och på det sättet bidra till att höja statusen på fritids verksamhet.
Bloggen innehåller bara det som eleverna på Opalen ordagrant har sagt eller gjort. Vi vuxna introducerar för eleverna det som till exempel samlingen ska handla om. Vår blogg handlar främst om våra samlingar.

Pedagogisk koppling
Det pedagogiska arbetet bedrivs under hela dagen på fritids, men det är främst våra samlingar som vår blogg beskriver. På bloggen visar vi för föräldrar och övriga hur verksamheten bedrivs på ett pedagogiskt sätt och med tydligt koppling till läroplanen.

Samlingarna under veckan består av detta upplägg:
Måndag: Tummen upp, tummen ner
Tisdag: Uppträda och berätta
Onsdag: Kunskapsdagen
Torsdag. Kapitelbok
Fredag: Film, gemensam lek

Måndag: Tummen upp, tummen ner
Värderingsövningar
2.1 Normer och värden (ur Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem, s. 12)
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera elever att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.
Mål för elev: Respektera andra människors egenvärde. Leva sig in i andras människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
Mål för vuxen: Klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet.
Det är oftast pedagogerna som väljer ämne för tumme upp, tummen ner.
Eleverna får ta ställning till det som vi valt att tala om genom att visa tummen upp, tummen ner.

Tisdag: Uppträda och berätta
Förståelse och medmänsklighet (ur Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem, s. 7)
Skolan ska främja förståelsen för andra människor och förmåga till inlevelse.
Kunna använda svenska språket i tal och skrift på ett nyanserat sätt.
3.17 Svenska (ur Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem, sid. 223
Tala, lyssna och samtala
Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare.
Eleven som vill berätta för sina kamrater står upp framför de andra eleverna när de berättar. Vi försöker få eleven att tänka efter vad det ska säga. De får prata i meningar så vi hinner skriva ner vad de säger.

Onsdag: Kunskapsdagen
2.2 Kunskaper (ur Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem, s. 13)
Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet, och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet.
Erbjuda strukturerad undervisning under lärares ledning.
Varje elev på Opalen har fått önska något som de vill veta mer om. Den vuxna tar reda på fakta och berättar detta för alla elever i samlingen. Eleverna får därefter berätta för varandra vad de lärt sig som de inte visste tidigare.

Torsdag: Kapitelbok
Kapitelbok (ur Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem, s. 223)
Berättande texter och poetiska texter från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Under elevernas år på Opalen läser vi flera olika kapitelböcker med skilda innehåll. När vi läst färdigt en bok får eleverna recensera boken och vi lägger ut elevernas tankar om boken på bloggen.

Fredag: Film, lek
2.3 Elevers ansvar och inflytande (ur Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem, s. 15)
De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska omfatta alla elever. Ha kunskap om demokratins principer och utvecklar sin förmåga att arbeta i demokratiska former.
Eleverna turas om, de som vill, att ta med 3 filmer som vi röstar om vilken som vi ska se. När röstningen är över frågar vi eleverna vad de varit med om. ”Demokrati” säger de. Alla har fått vara med och rösta och majoriteten har bestämt. De som röstar ska vara beredda på att se någon av de 3 filmerna. Efter filmen leker vi en gemensam lek.

Upphovsrätten
Alla föräldrar till elever har tillfrågats om deras barn får vara med på vår blogg. Med namn och bild, namn utan bild, eller bara bild, eller inte alls.


1 kommentar:

  1. Vilka är namnen på alla som jobbar på opalen? Hur många är ni?

    SvaraRadera