Sidor

fredag 29 oktober 2010

Tummen upp, tummen ner




JAG LJUGER ALDRIG
Vi ville att de barn som aldrig hade ljugit skulle visa "Tummen upp". Det blev inte någon
"Tummen Upp".
Men på frågan om någon hade ljugit någon gång blev det många "Tummen Upp".
Ville veta varför barnen ljuger ibland. Här är svaren. Det blir inga namn denna gången.
Jag ljuger:
- ibland när jag inte vill säja något som är pinsamt.
Flicka
- när jag är hemma och äter chips. När mamma är borta brukar jag äta chips.
"Johan"
Kommentar från Stina:
- Det trodde jag aldrig om Johan.
- ibland när jag inte vill berätta en hemlighet.
Flicka
- om jag inte vill berätta något brukar jag hitta på något annat.
Flicka
- Jag och min kompis ljög när vi sa att vi skulle sälja hans lilla syster.
Pojke
- ifall jag gjort något jag inte får så att mina föräldrar inte ska bli arga på mej.
Flicka
- om jag har gjort något dumt mot mina småsyskon vill jag inte erkänna det.
Flicka
- när mamma är nere och duschar så brukar jag och min lillebror göra mullegodis och det är jätte gott.
Flicka
- om mamma kanske är och handlar så kanske vi bråkar lite så brukar vi säja att vi inte har bråkat. Men sen brukar dom avslöja det hela.
Flicka
- om man har en hemlis är det bra att ljuga.
Flicka
- om det är något pinsamt man inte vill berätta.
Flicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar