Sidor

fredag 22 oktober 2010

Tummen upp, tummen ner.


EN BRA KOMPIS
Barnen fick berätta hur de tycker en bra kompis ska vara och hur en dålig kompis är.
En dålig kompis:
- puttar en.
Elias
- slåss mycket.
Isac
- retas hela tiden.
Irma
- kastar sten om man sparkas.
Fredrik
- när dom retar andra och är elak.
Louise Ed
- säjer att man är dålig på massa saker.
Viking
- gör en illa inombords.
Anna
- om man ramlar kan kompisen skratta.
Evelina
- om dom säjer fula ord PUNKT ;-)
Petter
- när dom bara tänker på sej själva.
Stina
- om man leker så hittar dom en annan kompis.
Clara T
- när dom slåss.
Andreas
- om man säjer fula ord.
Alfred
- när man är dum och retas.
Hugo B
Så här är en bra kompis:
- Ska vara snäll och omtänksam.
Hugo B
- Är när dom låter alla vara med och bestämma.
Stina
- Om man bli ledsen så tröstar dom.
Evelina
- Är en som är snällllll.
Anna
- När alla får vara med.
Julia H
- När den är snäll och och låter alla vara med.
Louise Ed
- Är snäll och låter alla vara med.
Jenny
- Är snäll.
Alfred
- Är en generös kompis.
Sofia
- Att den är positiv och snäll.
Hugo A
- Ska vara positiv och väldigt snäll.
Elias
- Ska hålla vad den lovat.
Oliver
- Ska vara väldigt snäll mot sina vänner.
Viking
- En bra kompis sårar inte.
Pontus
Efter alla dess tankar om hur en bra kompis ska vara frågade vi barnen om de alltid är bra kompisar, och vad dom gör när de inte är som en bra kompis ska vara. För att barnen skulle berätta lovade vi att inte skriva ut deras namn.
- Jag kanske inte håller löften och slåss ibland. Jag kan vara lite kaxig när jag vinner, retas.
Pojke
- Jag är inte alltid en bra kompis, men det är inte medvetet.
Flicka
- Om jag och en kompis har bestämt och så är jag med en annan.
Flicka
- Jag kan glömma att det är kör och har lovat en kompis.
Flicka
- Jag kan gå till attack och slåss ibland.
Pojke


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar