Sidor

fredag 5 oktober 2012

Tummen upp, tummen ner


Bra eller dålig förlorare
När vi i fredags, efter filmen, gjorde en lek, light varianten av ”Så ska det låta”, var det några barn som tog det väldigt hårt att de förlora.
Leken går till så att barnen slumpvis delas i 2 lag. Den vuxna tänker ut en sång som ska vara den rätta. Skriver ett ord som finns i sången på ett papper och visar för barnen, de ska då sjunga en sång med det ordet i, vilken som helst bara ordet finns med. Det ger 1 poäng. Är det inte rätt sång visas 1 ord till. Efter 3 ord brukar barnen hitta rätt sång och det ger 3 poäng. En del barn kommer på vilken sång det är men hittar inte melodin. Vi säger till barnen att de då ska viska till någon annan som kanske kan melodin. Barnen ska samarbeta.
Barnen tycker om leken
Men i fredags var det några som hade svårt att förlora, då bestämde vi med barnen att på nästa ”Tummen upp, tummen ner” ska vi tala om att förlora och att vinna.
Så på måndagen bad vi barnen att göra tummen upp eller tummen ner för hurdan förlorare de är. Då säger Elin "alla kanske inte vill tala om att de är dålig förlorare". Detta var mycket klokt tänkt av Elin. Så barnen fick 1 och 1 viska till Anna-Lena om de tyckte de var bra eller dålig förlorare.
Bra förlorare 15 st.
Dålig förlorare 4 st.
De barn som tyckte att de var bra förlorare sa så här om att förlora:
- Jag brukar tänka att man har fler chanser.
Linnea
- Jag har andra chanser så jag kan förlora.
Klara
- Man är bra på andra saker.
Stina 
- Man kan inte vara bra på allting.
Frida
- Om man är en dålig förlorare, då kan man säja "va tråkigt att vi förlorade. Det var bara för ni var lite snabbare".
Ebbe
- Om man tycker att man är en bra förlorare kan man chansa en annan gång.
Pojke
- Jag brukar tänka att jag kanske säkert kan  vinna någon annan gång.
Otto
Ett barn berättade hur det är att vara dålig förlorare:
- Om jag förlorar 1:a gången blir jag inte sur, men om jag förlorar fler gånger blir jag väldigt sur.
Barn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar