Sidor

fredag 18 januari 2013

Uppträda och berätta

Min hund
- När jag va i fjällen så va min hund Jarros och
 plura hos morfar. När dom va på stranden
 sprang Jaros jätte fort och då så bröt han
 nåt i benet. När vi kom så berättade morfar
 att han hade gjort det och han släpade betet
 och han fick åka till Blå Stjärnan. Och han fick
 aldrig komma hem mer för dom kunde inte laga benet.
 Dom avlivade honom. När jag fick reda på det satte jag
mej på hans favoritliggplats 
och det va Jarros värsta födelsedag.
Alice J
Frågor till Alice om hunden:
- Hur längesen va det de hände?
Agnes K
- Det va 2 år sen.
- Var bor din mormor och morfar?
Flicka
- Utanför Göteborg.
- Fick du träffa honom på sjukhuset?
Agnes K
- Nej.
- Hur många år va han?
Alice A
- 6 år.
- Trampade han på nånting?
Tilda
- Jag vet inte riktigt.

Gran Canaria
- Jag har varit på Gran Canaria och då bodde
 vi på ett hotell och det hette Koala.
 En dag fick jag och mamma rida kameler.
 På hotellet fanns det många poler och en va 
uppvärmd. Vi åkte nästan alltid taxi och en gång
spelade vi golf. Jag badade också på stranden.
Alice A
Frågor om resan till Gran Canaria:
- Hur långt fick ni åka dit?
Alice J
- Jag vet inte men vi åkte flygplan.
- Köpte du nåt där?
Alicia J
- Ja, jag köpte 3 schalar, naglack, 1 halsband.
- Hur många dagar va ni där?
- 1 vecka.
- Satte du golfbollen i hålet nån gång?
Agnes K
- Ja.

Turkiet
- Jag har varit i Turkiet och det fanns 3 poler.
Leja badade i den lilla och kalla och när vi
gick till havet bet en fisk mej.
Alicia B
Frågor om resan:
- Va bet den dej?
- På smalbenet.
- Va va de för fisk?
Flicka
- Jag hann inte se det.
- Fanns det en bar i den stora polen?
Alice J
- Nej, men det fanns en man som gick run t med en vagn med dricka.

Sicilien
- När jag va i Sicilien så badade vi i havet och 
det va mamma, pappa och jag och Linnea,
 2 flickor och deras mamma och pappa.
 Och det fanns massa fiskar i havet. 
Och vi kasta macka och snorklade och 
kolla på fiskar och jag grävde ner Ella och
 hon blev sandig och måste gå ner och bada igen. 
Och en dag senare gick vi stan och köpte 
godis och toarullar.
(När Agnes sa att dom köpte toarullar tyckte barnen
 att det va så roligt att dom slängde sig på golvet av skratt).
Agnes K
Frågor till Agnes:
- När låste ni upp huset för första gången?
Alice J
- När vi kom dit.
- Blev du biten av fisk när du va i havet?
Alicia B
- Nä, den bara va på min mage.
- Fanns det nån pol på huset?
Anna
- Nej.
- När fick ni slut på toapappret.
Anna
- När vi kom dit. Det fanns inget toapapper så vi fick gå på utedass på stranden.
- Hur länge stanna ni där?
Alice J
- 2 veckor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar