Sidor

fredag 7 september 2012

Tummen upp, tummen ner


Man ska alltid lyda sina kompisar
Detta är det första påståendet som vi talat med barnen om här på Opalen.
Det var 10 barn son hade tummen upp och 7 tog tummen ner.
Så här sa de att de tänkte när det gäller att alltid lyda sina kompisar.
- Jag vill lyda mina kompisar för jag vill vara snäll.
Flicka
- Man ska lyda sina kompisar om de behöver hjälp och kanske annars ibland.
Pojke
- Jag tycker samma om dom behöver hjälp.
Pojke
- Jag vet inte.Hjälpa dom.
Pojke
- Jag vill ha vänner och för att få vänner måste man vara snäll. Min mamma har haft en vän i sin klass och hon har inga vänner.
Flicka
- Jag tänkte att man ska vara snäll mot andra och då ska man lyda sina kompisar.
Flicka
- Om dom säjer att "kan du hjälpa mej med det här" då ska man göra det.
Pojke
- Om man har kompisar som vill något då ska man hjälpa dom med det.
Pojke
- Om nån typ är dum mot dom ska man säja förlåt. Gör man inte det får man inga vänner.
Pojke
- Man ska inte alltid lyda om det typ är något dumt den kompisen säjer att man ska göra.
Pojke
- Jag tänkte så här, om jag inte vill det som kompisen säjer, då ska man inte göra det.
Pojke
- Man ska vara omtänksam.
Flicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar