Sidor

söndag 1 april 2012

Tummen upp, tummen ner

Fel, lögn eller förlåt?
Vad är svårast att säga? Säga jag hade fel, jag ljög. eller förlåt. 
Vi talade med barnen om vad de tyckte.
Så här svarade barnen:
Säga "jag hade fel" var det 16 barn som tyckte var lätt att göra och 2 som tyckte det var svårt.
- För om man gjort nåt fel tycket jag att det är svårt att säja att jag gjort fel.
Flicka
- Jag brukar säja "min gissning var visserligen fel".
Pojke
- Det är bara att säja "nu har jag gjort fel".
Flicka

Att tala om att man har ljugit var lite svårare. 13 barn tyckte det var lätt och 5 barn sa att det var svårt.
- Det är lite svårt att säja "jag ljög bara".
Flicka

Hur lätt eller svårt är det då att säga förlåt? Vi talade om att det gällde det förlåt som man säger när man menar att jag ska försöka att aldrig göra så igen. Barnen vet att en del förlåt sägs bara. 7 barn sa att det är svårt att säga förlåt.
- Om jag gjort nåt dumt blir ju nån lessen och då kan man bråka i flera dar. Då är det bättre att säja förlåt.
Flicka
- Jag tycker det är svårt för jag gillar inte ordet förlåt.
Pojke
- Det finns en låt som handlar om förlåt på kören.
Flicka

Vilket är då svårast av de tre orden? Det var 6 barn som sa att alla var lika svåra att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar