Sidor

lördag 4 februari 2012

Tummen upp,tummen ner

Jag använder ALLTID säkerhetsbälte när jag åker bil

Vi talade med barnen om de alltid använder säkerhetsbälte i bilen. Alltså alltid, även vid kortare sträckor.
Vi fick 6 tummar upp och 17 tummar ner.
Barnen fick berätta varför de inte använder bältet.  
- För jag har jätte, jätte kort bit, hemifrån till skolan.
Flicka
- Man kanske bara ska åka en kort bit.
Flicka
- Ibland kan jag inte ha det för jag får ont i magen.
Flicka
- Man kan ligga och slappa.
Pojke
- Bältet funkar inte.
Pojke
- Man orkar inte att ta på det.
Pojke
- Pappa säjer att jag inte behöver ta på det när polisen inte är här ute.
Flicka
- Ibland är det föt trångt och ibland glömmer jag bort.
Pojke
- För en gång när vi åkte över med färjan och jag var trött och märkte sen att jag inte hade nåt bälte när vi bromsa ganska hårt. Jag åkte framåt.
Pojke
- När det är en kort bit från skolan glömmer jag bältet.
Flicka
- För ibland är de så jätte kort bit och då behöver man inte bälte när det är så kort bit.
Pojke
- Man kan åka utan om man bara ska till ICA, om man bor nära.
Pojke
- Ifall man är på Liseberg och kör små radiobilar, då behöver man inget bälte.
Pojke
- När det typ är 15 min behöver man ha bälte, men om man bara är ett kvarter, behöver man inte bälte.
Pojke
De barn som alltid har bälte när de åker bil sa så här:
För att om man krockar när man inte har bälte på sej då kan man slå sej.
Linnea
- För det börjar pipa i baksätet på våran bil, och jag vill ha bälte på mej.
Ester
- Jag vill ha bälte för man kan krocka och bryta nåt.
Annie
- När jag åker bil har jag alltid bälte, för om mamma krockar så kan man slå sej.
Tindra
- För om man krockar kan man flyga in i sätet framför och då kan man bryta nacken och då kan man dö.
Pojke
- För man kan ramla och slå sej.
Arvid
- Min mamma är trafikskolelärare och man kan skada sej.
Wilma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar