Sidor

torsdag 16 februari 2012

Sportlovet, glass i Klova

GLASS I KLOVA
- Eftersom vi är så fina och ordentliga barn tyckte Anna-Lena att vi skulle gå till Klova och äta glass.
Vi gick Västra vägen till Klova och Anna-Lena berättade vad det hade varit i de olika husen förr i tiden.

 "Jossas" Malmgrens kiosk
Monas livs
"Bernts-Johan" bageri
"Johanneses" kiosk
"Åkes" bageri hönökaka
"Finkan"
Skola Hult
Skoaffär
Dalaboden manufaktur
Georg Danielsson, sedan Konsum
"Annas chapp" kiosk
Urmakare
Fritjofs bageri
Bank med kassavalv
Helgas manufaktur
Jonassons bageri
Elsas livs
Cykelaffär
Valles kemikalier
Sigges
Gustav frisör
Elektriker
Fritts Sjö fiskaffär
Järnaffär
Olinders
"Hamnecappet" kiosk
(hoppas det stämmer)
När vi kom till Check In köpte vi glass. Alla barnen valde strut med två kulor.
Vi satt jättefint och åt glassen och när vi skulle gå sa glassgubben "Sicka fina ungar".
Vi håller med honom.
Vi som var och åt glass

Så här sa barnen om det som de fick veta om alla husen:
- Jag visste inte att det hade varit en skola.
Hilda
- Jag visste inte att Sigges alltid varit Sigges.
Pontus, Isac
- Jag visste att det varit en bank, inte att det varit en sybehörsaffär vid banken.
Flicka
- Jag visste att det varit en skola och skoaffär
Wilma
- Jag visste inte att det varit en bank.
Elias
- Jag visste ingenting.
Flicka, Frida
- Jag visste inget förutan Sigges.
Pontus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar