Sidor

fredag 4 oktober 2013

Bokrecention

Min Pappa Tyngdlyftaren

Lina Lundh

Detta står på baksidan av boken vi läst för barnen:
”Vet du?” säjer jag till pappa Tyngdlyftaren. ”Jag har fått en kompis!”
Sedan kan jag inte sitta stilla längre utan måste hoppa i sängen.
”En kompis är verkligen finemang”, tycker Pappa Tyngdlyftaren och gör ett jättehopp så jag studsar ur sängen.
Lisa är glad att hon har Pappa Tyngdlyftaren.
För i skolan får hon inte vara med och hoppa
långhopprep, de andra tjejerna tycker bara att
hon är bråkig. En dag kommer Kemira till klassen
och Lisa får vara med om det härliga att få en
riktig bästis.

Det är ett riktigt nöje att läsa för Opalenbarnen.
Det är 25-30 barn som sitter som ljus och bara lyssnar på berättelsen.

När vi läst färdigt en bok får barnen berätta vad de tyckt om boken.
- Den va bra. Rolig.
Alma
- Hon fick en ny kompis.
Lova
- Den va rolig.
Ivar
- Den va rolig att hon fick en ny kompis.
Emrik
- Den va rolig att hon fick en ny kompis och så va den jättebra.
Natalie
- Den va bra och att hon fick en ny kompis.
Alexander
- Pappa Tyngdlyftaren va rolig.
Elias P

Vi frågade barnen om de lärt sig något av boken:
- Att säja förlåt för då kan man bli vänner igen.
Elias P
- Att man kan bli kompisar när man bråkat
David

Vi frågade också barnen om det är någon av dem som har en låtsaskompis.
16 st har eller har haft en låtsaskompis.
10 st har fortfarande en låtsaskompis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar