Sidor

fredag 12 november 2010

Tummen upp, tummen ner


SÄKERHETSBÄLTE
Vi talade med barnen om de alltid brukar använda säkerhetsbälte när de åker bil.
Det var bara några få barn som alltid använde bältet när de åker bil. Vi frågade varför de inte använde det.
Här är svaren:
- För man åker så kort och på ena sidan fungerar inte säkerhetsbältet.
Pojke
- För att om man kanske bara ska åka en liten bit.
Flicka
- Ifall man glömmer eller ska åka jättekort.
Pojke
- Ibland så glömmer jag det och inte i färjkön, eller om vi ska en ganska kort bit.
Flicka
- När jag åket till affären tar jag inte alltid på mej säkerhetsbältet.
Pojke
- Jag och min kompis har åkt i bagaget.
Flicka
- När jag åker till skolan har jag det aldrig.
Pojke
- Ibland när vi ska hem och jag har så kort bit till skolan.
Pojke
- Vi är ganska slarviga i familjen. Och så brukar jag nästan aldrig ha det på mej.
Pojke
- Ibland när det är så kort bit och jag är arg på mamma och pappa så hoppar jag ner i bagaget.
Pojke
- Även på långa sträcker har jag inte bälte. Jag brukar bygga kojor och tänka "Hoppas ingen polis ser mej".
Flicka
Här kommer svaren från de barn som alltid har bältet på sig i bilen:
- För jag är rädd om mitt liv.
Alfred
- Jag har alltid säkerhetsbälte för att hålla lagen och ha säkerhet när jag åker bil
Hugo B
- Varje gång vi åker bil har jag säkerhetsbälte .
Louise Ed
- För att det är bra.
Måns
- Det är bra.
Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar