Sidor

onsdag 12 juni 2013

Bokrecention

Rånarna i ödetorpe

Pia Hagmar

"   - Ser du inte titta närmare, envisas Aron.
Leo har rätt.
Aron tar upp en liten, svart sak ur den smutsiga kassen.
   - Jaha, en mössa. Vad är det med den då?
 säger Henke.
   Då ser även Henke. Det är ingen vanlig mössa
 utan en rånarluva med hål för ögonen och mun. 
En sådan som riktiga skurkar har på sig när 
de rånar banker. Det finns två rånarluvor i påsen 
och längst ner ligger en pistol.
   - Tror du att den är riktig? viskar Henke.
   - Den är tung så den kan nog vara det, viskar
Aron tillbaka.
   Bröderna står tysta en stund. Luften i torpet 
känns plötsligt kylig, ändå är det mitt i som-
maren. Då hörs röster som närmar sig. Kan det
 vara rånarna som är på väg tillbaka till torpet.
Texten på baksidan av boken "Rånarna i ödetorpet"

Barnens tankar om boken:
- Den va bra, den va spännande
Linnea, Agnes K
- Den va bra, den va spännande för det hände olika saker.
Alice A
- Den va jättebra och den va läskig, men det fanns också mycke skämt och den va spännande.
Signe
- Den va bra och spännande för det hände alltid saker.
Elin
- Jag tycker inte att den va så jättebra för det hände inte så mycke saker. Dom va på ett ställe bara.
Alice J
- Jag tycker den va bra och spännande för det hände mycke grejer.
Anna
- Den va spännande och kolig.
Ebbe
- Jag tycker den va bra för det hände mycke saker.
Axel
- Jag tycker den va spännande för det hände mycke.
Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar