Sidor

fredag 23 november 2012

Bokrecention Flickan som inte kunde ljuda


Flickan som inte kunde ljuda 
Kerstin Sundh

"Sally visste inte vilket som hemskast. Hon visste bara att hon absolut inte ville börja i skolan, så mycket otäckt som fanns där. Lotta, hennes syster som bara var sex, var mycket modigare. Och när hon bestämde sig för att följa med Sally till skolan kändes det lite lugnare.
Men aldrig hade Sally kunna tänka sig att allting kunde bli så annorlunda på en e n d a dag. Och att Lotta faktiskt var ett riktigt litet småbarn som nog behövde stanna hemma och leka ett år till, innan hon passade lika  bra i skolan som Sally".
FLICKAN SOM INTE KUNDE ljuda  har belönats med första pris i SAGAS pristävling om " den bästa barnboken i modern skolmiljö". Det är en lättläst bok om den svåra skoldebuten, präglad av inlevelse, saklighet och humor.


Så här tyckte barnen om boken:
 Jag tyckte den va bra för då kan man minnas hur vi kom till skolan första gången. Hur pirrit det va.
Alice J
- Jag tyckte den va bra för den handlade om lite grejer.
Alice A
- Jag tyckte också att den va rolig för den handlade om lite grejer.
Linnea
- Jag tyckte den va bra för då kan man minnas hur det va i nollan.Och så va den bra för den handlade om spännande saker.
Flicka
- Den va bra för den berättade om hur det kan va första dagen i skolan.
Elin
- Jag tyckte den va bra för den handlade så mycket om saker som va spännande.
Frida
- Jag tyckte bara den va rolig men det va synd när Elsa hade en nål.
Anna
- Jag tyckte den va så där för den handlade inte om så mycke.
Pojke
- Jag tyckte inte den va så jättebra för den heter ju "flickan som inte kunde ljuda", men dom sa det typ barar två gånger.
Flicka
- Den va bra för den va spännande.
Flicka
Vi talade om det var ett bra namn på boken eftersom en flicka inte tyckte att den handlade så mycket om att flickan inte kunde ljuda.
Barnen  fick ge förslag på en titel som de tyckte passade bättre för boken.
Det blev efter omröstning:
"Sally som bara grät".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar