Sidor

söndag 22 januari 2012

Tummen upp, tummen ner


Jag skulle gärna sluta skolan
Vi ville att barnen skulle tänka på om de vill
fortsätta gå i skolan eller om de skulle vilja sluta.
De skulle tänka länge på frågan innan det var
dags för "tummen upp eller tummen ner".
När de tänkt klart var det 4 tummar upp
och 20 tummar ner.
Barnen som ville sluta skolan sa så här:
- Därför att det är jobbigt att vakna tidigt på morgonen. Och att det är tråkigt att få läxor. Jobbigt i matteboken.
Pojke
- För jag måste vakna jätte tidigt på morgonen. Jag vill gärna sova.
Pojke
- Jag vill inte skriva något.
Pojke
De som inte ville sluta skolan sa:
- För då kan man inte umgås med kompisar. och när man blir större och ens föräldrar dör så måste man ha jobb och då blir man väldigt fattig och då kan man inte överleva.
Pojke
- Jag kommer att sakna mina fröknar. Jag gillar matte.
Wilma
- Det är bra att jobba och man lär sej och det är kul. Man kan varar med kompisar.
Tindra
- För man lär sej.
Arvid
- För att det är kul och man lär sej mycke.
Hilda
- För att det är kul i skolan och att leka.
Flicka
- Jag vill lära mej. Jag tror att det är roligt att PRAO:a.
Melker
- För man lär sej mycke.
Linnea
- För man inte träffar sina kompisar.
Arvid
- Man kan prova på nåt nytt man inte kan.
Jessica
. För att man lär sej saker och det är roligt med matte. Man måste jobba i skolan för att få ett jobb man vill ha.
Tanja
- För man har nästan inga kompisar hemma och det är inte roligt att kolla på TV hela dagen.
Frida
- Man får inget jobb för man har inte pluggat till det jobbet.
Isac
- För det är inte så lätt att få jobb om man inte har pluggat och lärt sej.
Hilda
- Man får väldigt dåligt jobb. Man kanske blir städerska.
Jessica
Vi frågade barnen "vad är ett bra jobb"?
- Cirkus, vetrinär, författare, skådespelare, jobba på bibliotek, designer, tandläkare, datajobb på Volvo.
"Vad är ett dåligt jobb"?
- Städerska.
- Sånna som tar hand om gamla tanter och gubbar.

Vi talade också om hur det skulle se ut på Opalen om inte vår städerska, Kamrija, kom och gjorde fint för oss varje dag. Barnen sa att hela golvet skulle vara fullt av smuts. De förstod att det är bra att det finns städerskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar