Sidor

söndag 25 september 2011

Uppträda och berätta

  BILKROCK
 - Jag och min pappa skulle åka hem till honom och då kom det två bilar och krockade. Min pappa är ju polis och han fick ringa till polisen. Och så ringde dom till brandkåren och ambulans. Och jag vet inte vem som ringde till räddningstjänsten. Fast han är polis i Lund.
Hannah
Frågor som Hannah fick när hon berättat:
- Hur bilarna krockade?
Elis
- Vi hade kommit efter en bil och så var det vinter och så körde det en bil i en rondell. Den ena körde rakt och den andra kom från sidan och så kom bilen från sidan och körde in i den andra så den körde in i en stolpe.
Hannah
- Vad är räddningstjänsten?
Martin
- Det är dom som räddar folk.
Hannah


BRÄNNMANET
- Jag har varit ute i Lapposand och jag såg första gången att min lillasysters pappa tog en brännmanet med handen. Och så var det superkallt så det var jättemånga brännmaneter. Jessica
Fråga till Jessica när hon berättat om brännmaneten.
- Hur kunde han ta upp brännmaneten?
William
- Han har så stark handflata.
Jessica

KURRAGÖMME
- På lördag skulle vi leka kurragömma, då skulle pappa gömma sej bakom kylskåpet. Då hade min lillebror pillat loss den grejen som sitter för brandsläckaren och då backade pappa bakåt och kom på den knappen och då välde allt skum ut , ett tjockt lager.
Flicka
Frågor till flickan som berättade om brandsläckaren.
- Hur kunde han komma in bakom kylskåpet?
Elis
- Det var berdvid brandsläckaren.
Flicka
- Var han i kylskåpet eller berdvid?
Jessica
- Bredvid.
Flicka
- Vad gjorde ni med allt skummet?
Maria
- Min gamlamormor bor ju där nere och alla i det huset fick hjälpa till. Pappa fick ta en skyffel och andra tog massa spannar och öste ut.
Flicka
- Hur blev ni, arga lessna eller glada?
Anna-Lena
- Alla blev glada. Pappa gjorde det inte med flit.
Flicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar