Sidor

fredag 16 september 2011

Tummen upp, tummen ner


TRAFIKREGLER
Vi talade med barnen om vad som är skillnaden mellan regler och lagar. Regler finns i skolan och hemma och de bestämmer man oftast tillsammans. Lagar beslutas av riksdagen. Barnen fick göra tummen upp eller tummen ner på frågan om man alltid behöver följa trafikreglerna. De flesta barn ansåg att det ska man göra. (Lite svårt att förklara att det inte heter trafiklag.

Då kom frågan om barnen hade brutit mot någon trafikregel någon gång.
Så här svarade barnen:
- Jag har gått över mitt på vägen.
Pojke
- Pappa körde för snabbt.
Pojke
- Jag får gå över där det inte är övergångsställe.
Pojke
- Farsan backar utan säkerhetsbälte.
Pojke
- Min pappa körde i 150 när det var 70.
Pojke
- Pappa körde i dubbelt så mycket när det var 70
Pojke
- Min mamma har kört så fort att hon fick böta. När det var 70.
Flicka
- Min pappa fick böta.
Flicka
- Jag har kört med vinterdäck när det var sommar och fick böta.
Maria
- Jag har kört med sommardäck när det var vinter.
Anna-Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar