Sidor

onsdag 12 maj 2010

Tummen upp, tummen ner


LÄXOR
Barnen fick berätta hur de tycker att det är att ha läxor. När det gäller läxor tyckte barnen inte att det räckte med "tummen upp, tummen ner". De ville ha "tummen mittemellan" också.
Tummen mittemellan:
- Det som är bra med läxor är att man lär sej så mycket av dom., men man får inte mycket fritid att vara med kompisar och så.
Anna
- Man lär sej och så, men det dåliga är att man måste lämna in läxorna och jag glömmer det hela tiden. Och att man hellre vill vara med kompisar.
Albin
- Att det är rätt så kul att göra läxorna för man lär så mycket tal och det dåliga med läxor är att man måste göra dom innan det blir för sent och man hinner nästan aldrig det.
Anna
Tummen upp:
- Jag tycker det är bra med läxor. Man lär sej mycket. Och man kan kunna andra saker som man inte kunde. Och man måste göra dom i tid. Och man måste göra dom innanman får leka med kompisar. Det är bra att mamma och pappa påminner mej.
Nadine
- Jag tycker det är roligt med läxor för man lär sej mycket mer tal som man inte har lärt sej innan.
Evelina
- Jag tycker det är roligt. Man lär sej jätte mycket.
Jenny
- Jag tycker det är roligt. Mamma eller pappa söäer till mej att jag ska göra dom. Då så tror jag att det ska vara tråkigt. När jag gör dom blir det roligt och så lär man sej mycket.
Tilda
- Jag tycker det är roligt. Ifall man inte gör sina läxor kanske man inte får godkänt. I 3:an ska man kunna uppnå vissa mål och då måste man få godkänt
Albin
Tummen ner:
- Detta med matte och skrivläxa. Det är att man bara repeterar det som man lärt sej.
Kevin
- Jag tycker set är jätte tråkigt men vi har bara 1 eller 2 st i veckan, mendet är bara för att vi haft nationella prov halva terminen.
Jannike
Vi frågade också barnen om det var någon som behövde mutas för att göra läxan.
- Jag blir mutad att jag får leka med en kompis när jag gjort läxan.
Pojke
- Jag får en biljett till Liseberg varje gång jag gjort läxan. 1 varannan månad.
Pojke
- En gång när jag skulle göra läxan och inte ville det sa mamma att jag skulle få 5 kr.
Flicka
- Min stora syster mutar mej när hon är hemma så brukar hon muta mej med glass eller godis
Flicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar