Sidor

fredag 14 november 2014

Tummen upp, tummen ner

Jag tycker det är lätt att 
erkänna att jag hade fel.
Ibland blir det mycket tjafs mellan barnen om vem
som har rätt och vem som har fel. 
Men det verkar som några har lättare för att säga att de hade fel än vad andra har.
Vi ville att barnen skulle tänka på om hur det är för dem. Är det lätt?
När vi skulle göra tummen upp eller tummen ner vill de ha tummen mittemellan också. 
Barnen sa att det berodde på vad det handlade om, 
och hur de trodde att 
de skulle bli bemötta av kamraten 
när de sa att de haft fel.
4 tummar upp
3 tummar ner 12 tummar mittemellan

Tummen uppsvar
- Jag vet inte varför det är lätt.
Gustav
- Vet inte.
Robin
- För det är lätt för om jag haft fel tycker jag det är lätt. När man förstår att man haft fel fär man dåligt samvete, och om man säjer att man hade fel behöver man inte gå och ha ont i hjärtat.
Leia I R

Tummen mittemellansvar
När det är lätt:
- För om ma säjer de behöver man inte gå runt och känna att man gjort fel och att kompisarna inte vill leka med en.
Holly
- Det är lätt om det bara är två stycken personer som är med om grejen.
Tindra
- Om jag tror att det är måndag idag och när det bara är en person och den säjer att det är fredag idag och då är det lättare att erkänna
Bella-Beatrice

När det är svårt:
- Typ om jag säjer det till en kompis och då så pratar jag emot det och så säjer jag tillslut att du hade rätt. Då säjer hon"Ja ja sa ju de" och går iväg med jätte tyken röst.
Det är svårare om kompisen svara tyket. Då vill jag inte erkänna.
Holly
Om det är många man säjer emot och så är man typ ensam och så säjer alla andra att det är fel och då är det svårt när man ska erkänna att man hade fel.
Tindra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar