Sidor

fredag 7 november 2014

Bokrecension Edvard Tualnes fantastiska resa

Edvard Tulanes fantastiska resa
Kate Di Camillio


"Det var en gång en porslinskanin som älskades av en flicka. Kaninen gjorde en resa över haven och föll överbord och räddades av en fiskare.Han blev begravd under sopor och uppgrävd av en hund. Han färdades länge tillsammans med luffare och arbetade en kort tid som fågelskrämma.
   Det var en gång en kanin som älskade en flicka och såg henne dö.
Kaninen dansade på gatorna i Mempis. Hans huvud krossades på en barservering och sattes ihop av en dockreparatör.
   Och kaninen svor på att han aldrig skulle göra om misstaget att älska.
   Det var en gång en kanin som dansade i en trädgård på våren tillsammans med dottern till den kvinna som älskat honom i början av resan. Flickan svängde runt kaninen medan hon dansade i cirklar. Ibland gick det så fort att båda kände det som om de flög. Ibland kändes det faktiskt som om de båda hade vingar.
   Det var en gång, en underbar gång, en kanin som hittade hem."

Under oktober och november har vi läst boken om Edvard Tulane för barnen.
Det är mycket roligt att läsa för Opalenbarnen. De sitter och lyssnar intensivt från första till sista meningen.

Så här tyckte barnen om boken:
- Den va bra.
Julia
- Den va bra.De va en så annorlunda bok.
Elma
- Den va ganska bra.
Fredrik
- Jag tycker den va bra för den va ovanlig.
Edith
- Den va jätte, jätte bra.
Leia L
- Jag tycker den va bra. För den va speciell för den handlade om en porslinskanin.
Flicka
- Den va sådär bra, men den va lite mer än sådär bra.
Tindra
- Den va sådär.
Gustav
- Den va bra för det hände massa saker.
Axel
- Lite sådär.
Pojke
- Sådär.
Robin, Lucas
- Sådär, för jag har inte lyssnat på den så mycke.
Pojke
- Den va jättejättebra för den va lite spännande och de hände olika saker och den va rolig.
Juni
- jag vet faktiskt inte va jag tycker för jag har inte lyssnat så mycke på den.
Pojke
- Jag tycker den va jättejättejätte braför den va spännande och det hände så roliga saker och han kom tillbaka till flickan han älskade.
Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar