Sidor

fredag 14 mars 2014

Tummen upp, tummen ner

Man ska alltid lyda trafikregler.
Behöver man alltid lyda trafikreglerna?
Vad tycker barnen om det?
Vi lät barnen göra tummen upp eller
tummen ner på den frågan.
21 tummar upp.
4 tummar ner.
Vi bad de barn som hade tummen ner, 
alltså inte tyckte att man alltid behöver följa
trafikreglerna, säga varför de tyckte så:
- Ibland får man ha lite roligt och köra fort.
Pojke
- Om man måste komma till sjukhus, måste man köra fort.
Pojke
- Ibland när man vill ha lite kul så får man göra lite olagliga grejer.
Pojke
- Om man ska hinna med färjan.
Pojke
- Man kan väl köra lite fort och ha lite roligt och köra med ett hjul på trottoaren.
Pojke

Varför tyckte de andra barnen, de med tummen upp, 
att man ska följa trafikregler:
- För annars kan det bli trafikolyckor.
Natalie
- Man kan köra på och skada nån.
Emrik
- Man kan bli påkörd.
Elias P
- Man kan få böter.
Elias B
- Man kan skada andra.
Flicka 
- Det kan faktiskt bli så att man kan dö.
Flicka
- Man kan få ont och man kan faktiskt hamna i fängelse om man kör för fort.
Henning
- Man kan bli tagen av polisen.
Alexander
- Man kan ramla med cykeln och få hjärnskakning.
Wilmer

En sak är ju att tycka att man ska följa trafikreglerna, 
men gör barnen själva alltid det?
4 tummar upp.
Har du alltid hjälm på dig när du cyklar?:
18 tummar upp.
De som inte alltid har hjälm när de cyklar sa så här:
- För jag glömmer hjälmen ofta.
Pojke
- Jag  brukar skita i hjälmen när jag cyklar rätt över till min kompis.
Pojke
- För att det är jättekort, en gång när jag skulle till ICA.
Pojke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar