Sidor

onsdag 8 juni 2011

Tummen upp, tummen ner


 Vilket är svårast, säga att jag hade fel, tala om att man ljugit eller säga förlåt?
Detta talade vi med barnen om och det var inget av barnen som tyckte det var svårt att säga att det gjort fel, att säga förlåt var också lätt, men att erkänna att man ljugit var svårt.
Vi frågade varför det var svårt.
Här är svaren:
- Nån kan bli arg på en.
Flicka
- Folket kanske inte är snälla mot mej då. Vissa kan bli arga.
Flicka
- Man tror att dom ska bli arg på en.
Pojke
- Man kan tro att folk ska bli arga.
Flicka
- Man tror att nån ska bli arg.
Flicka
- Folk kan bli arga.
Pojke
- Ifall man ljugit för nån och så ska man berätta och då blir den jätte arg.
Flicka
De barn som ville fick också berätta om ett "ljug" som de gjort.
- När jag var på toa glömde jag spola och så skyllde min mamma på min syster.
Flicka
- När jag och en kompis lekte så skulle vi ringa till en och fråga om vi kunde komma dit och leka så låtsades vi att vi pratade med den för kompisens mamma. Så gick vi till kompisen så var den inte hemma. Då var vi kvar på deras väg och lekte lite. Sen cykla vi hem och sa att det inte var kul att leka med den.
Flicka
- Jag har lurat min lillasyster att hennes kompis var hemma.
Flicka
- Jag ljög för min mamma och pappa. Jag sa att jag går och leker med en kompis och det fick jag. Då sa mamma "du får inte gå ner till hamnen". Men det gjorde jag.
Flicka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar