Sidor

fredag 19 september 2014

Bokrecension Min Pappa Tyngdlyftaren

Bokrecension

Min Pappa Tyngdlyftaren
Lina Lundh

"Vet du?" säger jag till Pappa Tyngdlyftaren.
"Jag har fått en ny kompis!"
sedan kan jag inte sitta stilla längre utan
måste hoppa i sängen.
"En kompis är verkligen finemang",
tycker Pappa Tyngdlyftaren och gör
ett jättehopp så jag studsar ur sängen.

Lisa är glad att hon har Pappa Tyngdlyftaren.
För i skolan får hon inte vara med och hoppa långhopprep, de andra tjejerna tycker bara att hon är bråkig. En dag kommer Kemira till klassen och Lisa får vara med om det härliga att få en riktig bästis.

Vi börjar höstterminen på Opalen med att läsa denna bok i vår samling.
Det har varit mycket roligt att få läsa den för barnen. Det är otroligt att alla barn sitter så koncentrerade och bara lyssnar.

Nu när boken är klar ber vi barnen att  berätta vad de tyckt om boken och varför de tycker som de gör:

-Jag tycker att den va rolig, jättebra. Att Lisa fick en kompis
Flicka, Flicka
- Jag tycker den va bra fast lite dålig för dom reta henne så mycke.
Flicka
- Den va lite spännande, för dom va kompisar på ett bra sätt.
Flicka
- Den va bra.
Flicka 
- Den va jättebra.
Flicka, Flicka
- Den va jättebra, och den va spännande. Att Kemira och Lisa blev kompisar igen.
Flicka
- De va en bra bok att läsa.
Flicka
- Den va spännande och jättebra. Att Kemira och lisa blev kompisar.
Flicka
- Rolig.
Pojke
- Mellanbra. men det va konstigt att han kunde bära henne på armen.
Pojke
- Bra och dålig. För dom va dumma mot hon.
Pojke

I slutet av boken vinkar Lisa "hejdå" till Pappa Tyngdlyftaren och då står det att Kemira inte kan se honom.

Vi frågar barnen varför hon inte kan det.
- För det va hons fantasipappa.
Pojke
- För han är bara på låtsas.
Flicka

Eftersom boken handlar om en låtsaspappa frågar vi barnen om de haft någon låtsaskompis och om hur den låtsaskompisen var till sättet och om den hade något namn:
- Hon va rolig. Hette Alice.
Flicka
- Hon hette Lisa och hon va rolig och busig.
Flicka
- Hon hette Lotta och jag hade henne i 0.an, och hon va mycke borta.
Flicka
- Hon hette Tea och va väldigt busig och rolig.
Flicka
- Hon hette Skipper.
Flicka
- Jag har en låtsaskompis, Prickis.
Pojke
- Hon hette Maja och va alltid snäll och rolig.
Flicka

Det var 21 st av de 26 barn som var med på recencionen av boken som hade haft en låtsaskompis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar